تنها راه اسلامی کردن دانشگاهها از دیدگاه آیت الله جوادی آملی
تاریخ و ساعت : ۳ آذر ۱۳۸۹ - ۴:۴۸ کد خبر : 25695
آیتالله جوادی آملی تنها راه اسلامی کردن مراکز علمی به ویژه دانشگاهها و آموزش و پرورش را اسلامی کردن علوم دانست.
به گزارش ایسنا، این مفسر قرآن در دیدار وزیر آموزش و پرورش و شورای معاونان این وزارتخانه اظهارکرد: علوم فعلی مرده است، اما همین علوم در دانشگاهها و مدارس تدریس میشود و مهمترین کاری که آموزش و پرورش باید انجام دهد این است که این علوم مرده را زنده کند.
وی گفت: آموزش و پرورش، مسجد و حسینیه نیست که کار تربیت دانش آموزان متدین را بر عهده داشته باشد، کار آموزش و پرورش تاکنون انجام نشده و باید انجام شود.
جوادی آملی تنها راه اسلامی کردن مراکز علمی به ویژه دانشگاهها و آموزش و پرورش را اسلامی کردن علوم دانست و تصریح کرد: ما ریاضی، فیزیک و... اسلامی و غیراسلامی نداریم و اگر علم سکولار بود، نمیشود متدین تربیت کرد، از این رو تمام تلاش آموزش و پرورش باید زنده کردن علوم باشد.
وی با اشاره به برگزاری همایشی در مالزی افزود: سخنران اصلی این همایش در قالب طنز و تمسخر به ذکر مثالی در مورد دوچرخه و نحوه دوچرخهسواری اسلامی و غیراسلامی پرداخت و در پایان نتیجه گرفته بود که علم سکولار است، اما در پاسخ به اصل این همایش باید گفت که صنعت چیزی جز مونتاژ نیست؛ یعنی یک صنعتگر، چه آنکه دوچرخه میسازد و چه کسی که سفینه میسازد، موجودات جهان هستی را به همدیگر وصل و صنعت ایجاد میکند.
این مفسر قرآن کریم با بیان این که طبیعت چیز دروغی است و ما اصلا طبیعت نداریم، خاطرنشان کرد: تمام تلاش این است که بیگانه خلقت را مثله کرد و هوالاول و هوالآخر نادیده گرفت و طبیعت را به جای خلقت معرفی کرد.
وی با تأکید بر این نکته که فلسفه در بین علوم حرف اول را میزند، تصریح کرد: ما علم بیتفاوت نداریم و هر علمی یا ملحدانه است و یا موحدانه؛ برای این که علم موضوع و محمول و مبادی و مبانی دارد و در همه این موارد به فلسفه متکی است.
جوادی آملی در توضیح بیشتر این مسأله گفت: یک زمین شناس در وادی زمین بحث میکند اما این شخص نمیتواند ثابت کند که زمین آفریدگار دارد یا ندارد، و حتی نمی تواند در این موضوع شک کند.
وی در ادامه افزود: هیچ علمی به جز فلسفه درباره کل جهان بحث نمیکند و اگر فلسفه که جهانبینی است راه درست را انتخاب کرد و کژراهه نرفت اولاً در دینی شدن خودکفاست و میتواند تشخیص دهد که جهان خدایی دارد، دوماً وقتی این فتوا را داد که جهان پروردگاری دارد، کل هستی خلقت میشود و چیزی به نام طبیعت نداریم.
وی تأکید کرد: ما باید این مسأله را تبیین کنیم که چیزی به نام طبیعت و طبیعیات وجود ندارد و جهان خلقتشناسی است.
جوادی آملی با تأکید مجدد بر اسلامی شدن علوم در دانشگاهها و آموزش و پرورش اظهار داشت: اسلامی شدن متون درسی دانشگاهها و مدارس در این نیست که اول این متون «بسم الله الرحمن الرحیم» نوشته شود و بعد آرم جمهوری اسلامی و سپس عکس امام و رهبری گنجانده شود؛ حرف اول را در آموزش و پرورش و دانشگاهها علم میزند.
وی خطاب به مسوولان و دستاندرکاران امر آموزش و پرورش گفت: شما باید این هنر را داشته باشید که روح را در کالبد علم مرده بدمید و علم را زنده کنید. علم مرده، عالم مرده تربیت میکند، از این رو نباید علم بیروح و سرد را تحویل دانشآموزان و دانشجویان بدهیم.
وی تأکید کرد: الان تریبون دست علم است؛ درست است که دین حق است ولی آنچه که آسمان و زمین می رود و ژاپن را تخریب میکند و کشورهای دیگر را تحریم و تهدید میکند، علم است.
جوادی آملی خاطرنشان کرد: هنر دانشگاه و آموزش و پرورش باید این باشد که صنعت را جارو کند و خلقت را به جای طبیعت بگذارد.
وی با اشاره به مثالی در مورد وجود گسیختگی در بین کسانی که شمش طلا تولید میکنند و زرگرها، اظهار کرد: نباید توقع داشت که فلسفه مشکلات آموزش و پرورش را حل کند، بلکه آموزش و پرورش باید با فلسفه رابطه داشته باشد.
وی با بیان این که انگشتر و دستبند و گوشواره مال زرگر است و زرگر باید از جنس طلا با خبر باشد، گفت: فلسفه که جهانبینی است، کاری به زمین و زمان ندارد بلکه به کل جهان هستی کار دارد، چون فلسفه مثل کورههای بلند است که شمش طلا تولید میکند و نباید توقع داشت که سکه و انگشتر بسازد.
جوادی آملی افزود: فیزیکدان، زمین شناس، ریاضیدان و... به مثابه زرگرهایی هستند که باید بدانند جنسشان چیست.
وی در بخش پایانی سخنان خود با تأکید دوباره بر این که تنها راه اسلامی کردن آموزش و پرورش و دانشگاهها اسلامی کردن علوم است، اظهار کرد: حرف اول را در مراکز علمی به ویژه آموزش و پرورش و دانشگاهها، علوم میزند. با روند فعلی انسان میتواند در این مراکز مسلمان تربیت کند اما این نظام، نظام علمی نیست.
جوادی آملی همکاری حوزه و آموزش و پرورش را راه حل مناسبی برای اسلامی کردن علوم دانست.
بر اساس این گزارش و به نقل از روابط عمومی بنیاد بینالمللی علوم وحیانی اسراء، در پایان این دیدار حمیدرضا حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش گزارشی از فعالیتهای انجام شده و در حال انجام در این وزارتخانه ارائه کرد
سلام خیلی عالی بود کاشکی همه این مطلب را می خوندند و می فهمیدند