ملیکه ی اریکه ی دل

تقدیم به آستان حضرت زینب سلام الله علیها

ملیکه ی اریکه ی دل

تقدیم به آستان حضرت زینب سلام الله علیها

تنها راه اسلامی ‌کردن دانشگاه‌ها از دیدگاه آیت الله جوادی آملی

تنها راه اسلامی ‌کردن دانشگاه‌ها از دیدگاه آیت الله جوادی آملی  


تاریخ و ساعت : ۳ آذر ۱۳۸۹ - ۴:۴۸ کد خبر : 25695





آیت‌الله جوادی آملی تنها راه اسلامی کردن مراکز علمی به ویژه دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش را اسلامی کردن علوم دانست.

به گزارش ایسنا، این مفسر قرآن در دیدار وزیر آموزش و پرورش و شورای معاونان این وزارتخانه اظهارکرد: علوم فعلی مرده است، اما همین علوم در دانشگاه‌ها و مدارس تدریس می‌شود و مهم‌ترین کاری که آموزش و پرورش باید انجام دهد این است که این علوم مرده را زنده کند.

وی گفت: آموزش و پرورش، مسجد و حسینیه نیست که کار تربیت دانش آموزان متدین را بر عهده داشته باشد، کار آموزش و پرورش تاکنون انجام نشده و باید انجام شود.

جوادی آملی تنها راه اسلامی کردن مراکز علمی به ویژه دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش را اسلامی کردن علوم دانست و تصریح کرد: ما ریاضی، فیزیک و... اسلامی و غیراسلامی نداریم و اگر علم سکولار بود، نمی‌شود متدین تربیت کرد، از این رو تمام تلاش آموزش و پرورش باید زنده کردن علوم باشد.

وی با اشاره به برگزاری همایشی در مالزی افزود: سخنران اصلی این همایش در قالب طنز و تمسخر به ذکر مثالی در مورد دوچرخه و نحوه دوچرخه‌سواری اسلامی و غیراسلامی پرداخت و در پایان نتیجه گرفته بود که علم سکولار است، اما در پاسخ به اصل این همایش باید گفت که صنعت چیزی جز مونتاژ نیست؛ یعنی یک صنعتگر، چه آنکه دوچرخه می‌سازد و چه کسی که سفینه می‌سازد، موجودات جهان هستی را به همدیگر وصل و صنعت ایجاد می‌کند.

این مفسر قرآن کریم با بیان این که طبیعت چیز دروغی است و ما اصلا طبیعت نداریم، خاطرنشان کرد: تمام تلاش این است که بیگانه خلقت را مثله کرد و هوالاول و هوالآخر نادیده گرفت و طبیعت را به جای خلقت معرفی کرد.

وی با تأکید بر این نکته که فلسفه در بین علوم حرف اول را می‌زند، تصریح کرد: ما علم بی‌تفاوت نداریم و هر علمی یا ملحدانه است و یا موحدانه؛ برای این که علم موضوع و محمول و مبادی و مبانی دارد و در همه این موارد به فلسفه متکی است.

جوادی آملی در توضیح بیشتر این مسأله گفت: یک زمین شناس در وادی زمین بحث می‌کند اما این شخص نمی‌تواند ثابت کند که زمین آفریدگار دارد یا ندارد، و حتی نمی تواند در این موضوع شک کند.

وی در ادامه افزود: هیچ علمی به جز فلسفه درباره کل جهان بحث نمی‌کند و اگر فلسفه که جهانبینی است راه درست را انتخاب کرد و کژراهه نرفت اولاً در دینی شدن خودکفاست و می‌تواند تشخیص دهد که جهان خدایی دارد، دوماً وقتی این فتوا را داد که جهان پروردگاری دارد، کل هستی خلقت می‌شود و چیزی به نام طبیعت نداریم.

وی تأکید کرد: ما باید این مسأله را تبیین کنیم که چیزی به نام طبیعت و طبیعیات وجود ندارد و جهان خلقت‌شناسی است.

جوادی آملی با تأکید مجدد بر اسلامی شدن علوم در دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش اظهار داشت: اسلامی شدن متون درسی دانشگاه‌ها و مدارس در این نیست که اول این متون «بسم الله الرحمن الرحیم» نوشته شود و بعد آرم جمهوری اسلامی و سپس عکس امام و رهبری گنجانده شود؛ حرف اول را در آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها علم می‌زند.

وی خطاب به مسوولان و دست‌اندرکاران امر آموزش و پرورش گفت: شما باید این هنر را داشته باشید که روح را در کالبد علم مرده بدمید و علم را زنده کنید. علم مرده، عالم مرده تربیت می‌کند، از این رو نباید علم بی‌روح و سرد را تحویل دانش‌آموزان و دانشجویان بدهیم.

وی تأکید کرد: الان تریبون دست علم است؛ درست است که دین حق است ولی آنچه که آسمان و زمین می رود و ژاپن را تخریب می‌کند و کشورهای دیگر را تحریم و تهدید می‌کند، علم است.

جوادی آملی خاطرنشان کرد: هنر دانشگاه و آموزش و پرورش باید این باشد که صنعت را جارو کند و خلقت را به جای طبیعت بگذارد.

وی با اشاره به مثالی در مورد وجود گسیختگی در بین کسانی که شمش طلا تولید می‌کنند و زرگرها، اظهار کرد: نباید توقع داشت که فلسفه مشکلات آموزش و پرورش را حل کند، بلکه آموزش و پرورش باید با فلسفه رابطه داشته باشد.

وی با بیان این که انگشتر و دستبند و گوشواره مال زرگر است و زرگر باید از جنس طلا با خبر باشد، گفت: فلسفه که جهانبینی است، کاری به زمین و زمان ندارد بلکه به کل جهان هستی کار دارد، چون فلسفه مثل کوره‌های بلند است که شمش طلا تولید می‌کند و نباید توقع داشت که سکه و انگشتر بسازد.

جوادی آملی افزود: فیزیکدان، زمین شناس، ریاضیدان و... به مثابه زرگرهایی هستند که باید بدانند جنسشان چیست.

وی در بخش پایانی سخنان خود با تأکید دوباره بر این که تنها راه اسلامی کردن آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها اسلامی کردن علوم است، اظهار کرد: حرف اول را در مراکز علمی به ویژه آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها، علوم می‌زند. با روند فعلی انسان می‌تواند در این مراکز مسلمان تربیت کند اما این نظام، نظام علمی نیست.

جوادی آملی همکاری حوزه و آموزش و پرورش را راه حل مناسبی برای اسلامی کردن علوم دانست.

بر اساس این گزارش و به نقل از روابط عمومی بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء، در پایان این دیدار حمیدرضا حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش گزارشی از فعالیت‌های انجام شده و در حال انجام در این وزارتخانه ارائه کرد

نظرات 1 + ارسال نظر
یه دانشجو یکشنبه 13 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 09:20 ق.ظ

سلام خیلی عالی بود کاشکی همه این مطلب را می خوندند و می فهمیدند

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد